Bu rehber her şeyden önce donanımı mükemmel olmayan kullanıcıların daha iyi performans alabilmesini amaçlamaktadır.
İÇERİK:
cl_cmdrate:
Bu değer anlaşıldığı üzere aldığınız ortalama FPS 'ye yakın olmalıdır. (netgraph dan FPS nizi kontrol edebilirsiniz) Bu değeri aldığınız FPS nin çok üstünde veya çok altında ayarlamanız halinde, choke artacaktır.
cl_updaterate:
Bu değeri, loss değeriniz 0 olduğu sürece yapabildiğiniz en yüksek değeri yapmaya çalışınız. Eğer herhangi bir loss alıyorsanız, bu sizin için kötü olacaktır.
rate:
Genelde online oyunlar için standart değer 20000 dir. (LAN oyunlarında 25000 dir). Bu değeri çok azaltmak veya çok düşürmek, choke 'a yol açacaktır.
ex_interp:
İdeal değer 1/cl_updarate dir. Bu değeri ASLA sıfır yapmayın, çünkü CS sizin cl_updarate değerinizi kullanmaktadır, serverınkini değil. Temel olarak daha yüksek bir ex_interp değeri daha yumuşak bir görüntü sağlamasına rağmen, oyuncuların oyun içindeki "gerçek" konumları ekranınızda daha az görüntülenecektir. Bazı oyuncular bu değeri düşük bir değer olan 0.01 e sabitlemektedirler. (SWAT.Rony) Yorumu: Bu yazı bir İngiliz sitesinden alınmıştır. Yazının yazıldığı ülkede internet bağlantılarının maalesef ülkemizdekinden daha iyi olduğunu düşünecek olursak, özellikle ex_interp değerinin 0.01 gibi küçük bir değere sabitlenmesi bazı sakıncalar yaratabilir. Oyun akışkanlığını tamamen kaybedip, oyuncuları kare kare görmeye başlayabilirsiniz. (Tıpkı frame atlayan oyuncular gibi) ex_interp değeri hakkında daha detaylı bilgi isteyen kullanıcılar bu yorumumun devamını okuyabilirler. Sanırım istediğinizi tam olarak bulabileceksiniz
ex_interp nedir ?
Öncelikle, "Interp" kelimesi "Interpolation" 'ın kısaltılmışıdır. Türkçedeki karşılığı "enterpolasyon, iç değerlendirme" anlamına gelmektedir. Yani basitçe, bu komut bilgisayarınıza internetten gelen paketlerin "değerlendirilip" "ekrana yansıtılması" ile ilgilidir. Ve bu komut dial-up kullanıcıları gibi interneti bağlantısı çok kötü olan kullanıcılara da bu oyunu oynama imkanı sunmaktadır.
İç değerlendirme şöyle çalışır: internetten bilgisayarınıza 10 frame (kare) geliyor farz edelim, ve eğer sizin ex_interp değeriniz 0.1 ise, bu çizilen karelerden sadece 4 tanesi gerçek kareler, diğer 6 kare "tahmin edilen" kareler olacaktır. Örneklemek gerekirse, şu şekilde söyleyebiliriz: (GF = Gerçek Frame, TF = Tahmini Frame) GF TF TF GF TF TF GF TF TF GF Bunun var oluş nedeni, berbat olan bir bağlantıyı kompanse etmek, telafi etmektir.
Eğer bağlantınız kötü ise ve çok düşük sayıda frame alıyorsanız, Counter-Strike otomatik olarak diğer frame 'leri tahmin eder ve ekranınıza yansıtır. Ve bu da oyunu kare kare görmeniz yerine bağlantınız belli ölçüde kötü olduğunda bile oyunun akışkan bir seyirle devam etmesini sağlamaktadır.Eğer durum böyleyken ex_interp değerinizi 0.01 e düşürseniz, artık alınan bu 10 frame 'in 8 tanesi gerçek frame olacaktır. Ekranınıza şu şekilde çizilecektir:
GF GF GF TH GF GF GF TH GF GF
Bu ayarların yanlış olması ile beraber internet bağlantınızın da kötü olduğu bir anda, önünüzde duran arkası dönük düşmana ateş ettiğiniz takdirde bile ona hiç hasar verememe durumu yaşayabilirsiniz.
ex_interp hile midir ?
Bu konuda bir çok söylem yayılmaktadır. Ancak benim kişisel görüşüme göre bu komut işlevi gereği kesinlikle bir hile komutu değildir. Her kullanıcı kendi bağlantısına göre bu değerle oynama hakkına sahip olmalıdır. Çünkü nihayetinde bu komut SADECE ve SADECE kullanıcının kendi ekranı ile ilgilidir, kesinlikle servera gönderilen bilgi ile bir ilgisi yoktur, yani örnek olarak bu komutla oynayıp da frame atlayarak ilerleme şansına sahip olmuyorsunuz.
ex_interp değeri ne olmalıdır ?
Öncelikle şunu bilmenizi isterim ki, "ex_interp değeri şu olmalıdır" , "en iyisi şudur" gibi bir değerlendirme yapmak asla mümkün değildir. Her kullanıcı kendi bağlantısına (ve elbette ki bağlandığı servera göre) kendi ayarını yapmak durumundadır. Zaten bu sayfanın da yapılış amacı budur, bu mavi kutu içerisinde yapmış olduğum "Swat'ın" ndan hemen sonra ex_interp değerini hattınıza göre nasıl ayarlamanız gerektiği yazmaktadır.
Son olarak söylemek istediğim, Türkiye 'nin internet altyapısı, bağlanılan serverların hat kapasiteleri, oyun içinde almış olduğunuz FPS ve yaşamış olduğum deneyimleri göz önünde bulundurduğumda, ex_interp değeri
MİNİMUM 0.04, MAXİMUM 0.1 olmalıdır. Ancak ve ancak sizin ve serverın internet hattı çok çok iyi ise, pinginiz 10-15 arasında ise bu değeri 0.04 'ün de altına çekebilir ve 0.01 yapabilirsiniz.
METHOD:
Sizin için en uygun olan değeri bulabilmeniz için, aşağıdaki adımları takip edebilirsiniz.
1) netgraph 'ı açınız. (Sanırım "netgraph 3" aradığınız değer)
2) Bu şekilde başlayın: cl_cmdrate 30 cl_updaterate 40 rate 15000 ex_interp 0.05
3) Dolu bir serverda FPS 'niz üzerinde bir miktar çalışın ve FPS nizin *ortalama* değerini bulmaya çalışın ve not edin.
4) cl_cmdrate 'i bu değere eşitleyin. Örneğin kalabalık bir serverda ortalama 40 FPS alıyorsanız, cl_cmdrate 'i 40 yapınız.
5) Bu değer üzerinde biraz daha çalışın ve choke değerinizin artıp artmadığını görün. Eğer choke değeriniz artıyorsa, bu değeri 5 azaltın. Eğer herhangi bir choke almıyorsanız, 5 arttırın. Basitçe - bunu yapmaya bir süre devam edin - çünkü bu değeri (choke/loss almadığınız sürece) yapabildiğiniz en yüksek değeri yapmak istemelisiniz. En son tamam dediğiniz yerde, 5 azaltın ve öylece bırakın! (Güvenlik tamponu - ve sıra bir sonraki değerde) (max. 101)
6) Artık ideal bir cl_cmdrate 'e sahipsiniz. cl_updaterate ile oynama zamanı geldi. cl_updaterate 'e 5 ilave edin ve biraz daha oyun oynayın. Eğer herhangi bir loss/choke almıyorsanız, 5 daha ilave edin. Eğer alıyorsanız, 5 azaltın. Temel olarak, bu değer loss/choke almadan yapabildiğiniz en yüksek değeri yapmaya çalışın. (max. 101)
7) Şimdi herşeyi düzene soktuk, ex_interp değerini 1/cl_updaterate 'e eşitleyebilirsiniz - yani eğer cl_updaterate 'inizi 50 yaptıysanız, ex_interp 'i 0.02 yapacaksınız. (1/50) Eğer cl_updaterate 'iniz 100 ise, 0.01 kullanacaksınız vs.. (hesap makinesi kullanın) Bu değer loss/choke değerlerinden çok oyunu "hissetmenizle" ilgilidir, ve bir çok insan bu değeri her zaman 0.01 yapmanızı söylerler (özellikle internet bağlantıları çok iyi olan kullanıcılar genelde cl_updaterate 100 kullanabildikleri için kendi bildiklerini doğru zannederler, halbuki bu oyununuzun ne kadar yumuşak ve bir o kadar da gerçek frame lerden oluşabildiği değerlere bağlıdır)
Tamamdır. Artık rate ayarı ile oynayabiliriz. rate değerinizi loss/choke olana kadar 500 'er 500 'er arttırmaya başlayın. Loss/choke olmadan yapabildiğiniz en yüksek değeri yaptıktan sonra bu değeri son kez 500 azaltın, ve işte oldu! Artık ellerinizin altında akıcı ve hoş bir oyununuz ayarınız var.
9) Ümit ediyoruz ki bu ayarlardan sonra makul bir pinge sahip olacaksınız, ancak pinginiz, veya gecikme süreniz, aslında yukarıdakilerden çok daha az önemlidir. Bu konuda Half-Life serverının client (kullanıcı - user) eksiklerini kapatabilen kodlarına güvenin. Eğer pinginizden gerçekten çok rahatsız oluyorsanız, bilmeniz gereken şey şudur: Daha fazla cl_cmdrate demek daha fazla ping demektir. Bu nedenle pinginizi düşürmek için cl_cmdrate değerini düşürmeyi deneyebilirsiniz, ve en iyi ayarlar için 5-7. adımları tekrarlayabilirsiniz (nihayetinde daha iyi bir cl_updaterate ve/veya rate değeri alamayacağınızı anlayacaksınız). Size bir geceliğine pinginizi unutmanızı ve bu değerlerle küçük bir antrenman yapıp nasıl olduğuna bakmanızı, ve pinginizi sadece eğer oyun akışı çok kötü gidiyor ise umursamanızı öneririm.
Tamam o zaman, bakalım bunları kim deneyecek ?
Benim ve bahsettiğim bir çok kişi için gayet güzel çalıştı - tekrar ediyorum, eğer zaten 20000/25000 101 101 değerleri ile (maximum) oynuyorsanız ve herhangi bir choke veya loss yaşamıyorsanız bu ayarlar ile oynamanıza gerek olmamaktadır. Bu ayarlara eğer pinginiz gerçekten berbatsa oynayınız, (örneğin 50 nin üzerinde ise)
Aklınızda olması gereken bir şey daha... Bu ayarların sistem konfigürasyonunuz ile herhangi bir ilgisi yoktur, oynadığınız server (ve serverın ayarları) ile, ve o server ile sizin PC nizin arasındaki bağlantı ile ilgilidir.
Kaynak:
http://www.clan-uke.co.uk